Bijeenkomsten digitale veiligheid woensdag 8 oktober 2025.
Veiligheidsadviseur Stefan Visser van de gemeente Papendrecht liet met behulp van de film "Echt of Nep" zien hoe u (digitale) oplichting herkent. Van nepmails en telefoontjes tot nepagenten aan de deur. Hoe herkent u dit soort oplichters en wat kunt u doen om uzelf te beschermen? De bijeenkomst werd verder geleid door Helma Luijten van Politie Papendrecht. Ook was de bibliotheek Aanzet vertegenwoordigd.De buurtverbinders van PuurPapendrecht waren erbij.
Jan Dirk van de Borg wethouder (met in zijn portefeuille digitalisering) opende de middag en heette iedereen van harte welkom. Hij was blij met de belangstelling en gaf aan hoe belangrijk weerbaarheid is, maar hoe wordt of blijf je dat?
Helma Luijten van Politie Papendrecht geeft aan: bij argwaan of geen vertrouwen hang op, Doe de deur dicht, blijf argwanend. Banken bellen nooit uit zichzelf, dus wees alert. Het aantal aangiften is te hoog, dus preventie is belangrijk. Vandaar dat deze bijeenkomsten georganiseerd worden.
Ook aanwezig waren Jolande van den Oever en Samuela Loolof van de bibliotheek Aanzet. Zij zijn van het IDO (Informatiepunt Digitale Overheid), het digitaal inloopspreekuur, Klik en tik cursussen en Taallessen. Zij hebben regelmatig spreekuren in de bibliotheek.
Digitalisering gaat snel. Het is voor veel zaken handig, het werkt sneller en je kunt veel vanuit huis veel regelen. Helaas stappen criminelen hier op in. We kijken met elkaar naar de onderwerpen:
Whatsappfraude
Een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een bekende van je, vaak via een nieuw nummer, om je te overhalen geld over te maken. Ze maken gebruik van spoofing, waarbij het lijkt alsof het bericht van een familielid of vriend komt, of hacken het account van een bekende. Het doel is om snel geld te innen met een smoes, zoals een openstaande schuld of financiële noodsituatie.
Phishingmails
Valse e-mails van criminelen die zich voordoen als een betrouwbare organisatie (zoals een bank of overheidsinstantie) om je te misleiden en persoonlijke gegevens te stelen, zoals wachtwoorden, bankgegevens, of pincodes. Deze mails bevatten vaak links naar nepwebsites, of vragen om op een bijlage te klikken die malware bevat, met als doel je geld te stelen of je identiteit te misbruiken.
Bankhelpdeskfraude
Een fraudevorm waarbij oplichters zich per telefoon of aan huis voordoen als bankmedewerker en je onder druk zetten om je bankpas, pincode, of geld over te maken naar een 'veilige' rekening, die in werkelijkheid een rekening van de crimineel is.
Stemnabootsing
Cybercriminelen gebruiken AI (kunstmatige intelligentie) om mensen telefonisch op te lichten. Met zogenaamde ‘voice cloning’ kopiëren ze de stem van een vriend of familie. Die vraagt je bijvoorbeeld om snel geld over te maken of persoonlijke gegevens te delen.
Spoofing
Een vorm van oplichting waarbij een aanvaller zich voordoet als een betrouwbare bron, zoals je bank of een bekend bedrijf, door de afzenderinformatie (zoals een telefoonnummer, e-mailadres of website) te vervalsen
Aan- en verkoopfraude
Een vorm van fraude waarbij iemand digitaal geld betaalt en het product of de dienst niet ontvangt (aankoopfraude), of een product levert maar geen betaling ontvangt (verkoopfraude).
Relationele beleggingsfraude
Is een vorm van oplichting waarbij een crimineel een romantische relatie met iemand opbouwt om vervolgens geld af te nemen, bijvoorbeeld onder het mom van een beleggingskans of financiële noodsituatie. Oplichters gebruiken vaak nep identiteiten, stelen foto's, en bouwen snel een intieme band op via datingapps en sociale media om het vertrouwen te winnen, waarna ze geld vragen voor fictieve noodsituaties of investeringen.
Datingfraude
Een vorm van online oplichting waarbij criminelen een nep identiteit aannemen op datingsites of sociale media om een liefdesrelatie met hun slachtoffer op te bouwen. Zodra het vertrouwen is gewonnen, vragen ze geld voor een reeks smoesjes, zoals medische kosten of reisproblemen, en verdwijnen ze nadat het geld is ontvangen.
Napraten
We gingen met elkaar in gesprek over ervaringen, en we wisselden tips uit. Blijf alert, als je gebeld wordt door een vreemd nummer, als de bank belt, als je iets wil bestellen op een website, zielige verhalen, kleinkinderen dieom geld vragen via een andere telefoon. Nepagenten die aan deur komen of bellen, altijd checken via politiebureau.
Aan het einde van de bijeenkomst kregen alle aanwezigen een tasje mee met informatie van de bibliotheek Aanzet, politie Papendrecht en PuurPapendrecht.
Meer informatie over cyberveiligheid: https://hetccv.nl/